måndag 20 juli 2009

RENFANA

Idag har jag tagit en tur med fyrhjulingen på andra sidan järnvägen. Vi har ju sådan tur att vi har en viadukt under så att vi kan ha tillgång till skogen där.
Först tittade jag till stona och fölen på betet. Cadillac låg och vilade och jag kunde gosa med honom så mycket jag ville. Då blev travfölet lite avundsjukt och ville också bli kliad - och så kom Gråis, ettåriga skimmelstoet. Hon ville också vara med på ett hörn.
Sedan tog jag en tur in i skogen och tittade efter kantareller, men inga gula hattar i enebacken...
Jaha tänkte jag... Renfana! Den kan man torka och skulle bli fin i Höganäskrukan ute! Det blev en väldigt stor och fin bukett som pryder framsidan nu. Tydligen använde man torkad renfana förr som maskmedel. Om man gnuggar bladen luktar det väldigt gott och aromatiskt!

Inga kommentarer: