tisdag 14 juli 2009

SKÖRDETID

Så har det blivit dags för årets hallonskörd. Jag vet inte varför, men jag tycker inte att de smakade lika gott som förra året. Mindre söta är de. Eller också kanske jag har blivit gammal och förlorat smaklökarna...
Nu har jag lagt hallonen att safta till sig med socker och sedan blir det sylt.
När jag var liten fick jag aldrig köpt sylt. Mormor hade ett stort jordgubbsland. Jordgubbarna mognade alltid lagom till min födelsedag i augusti. Mormor gjorde massvis med sylt. När det blev dags att plocka lingon och hjortron plockade hon det också. Så gjorde hon sylt av det också. Vad jag inte förstod, när jag var liten, var att det var jag som var bortskämd, med hemlagad sylt och inte "alla" andra, som fick sin köpta sylt... Likadant var det med kläder. Mamma sydde mycket åt mig. "Alla" andra fick köpta kläder... Så var det semestern... Vi åkte alltid till Gäddede på sommaren och påsken. "Alla" andra åkte till Gotland eller Västkusten och till Sälen på påsken. Vad jag aldrig tänkte på var att vi var i fjällen hur mycket som helst med den vackraste natur man kan tänka sig!

2 kommentarer:

MiansArt sa...

Samma här... Vad bortskämd man varit!
Alltid hemlagad sylt o saft, alltid vällagad mat....Har ju föreställningen om att jag oxå ska prestera samma som min mamma.... men man hinner ju inte!!!
Ska iallafall försöka komma ut o plocka hjortron nu först o lingon senare i höst.
Kram på dig!!

P&M sa...

Åh, vad jag känner igen tankarna!
Jag tyckte alltid att det var lyxigt att fika hos kompisar, få köpefikabröd och köpesaft! (Så här i efterhand har jag hört att de tyckte mest om att fika hos mig, med hembakt...)
Nu känner jag att det vore trevligt att vara en riktig "bullmamma" till Robin. Men tyvärr är jag inte sån. Hemgjort får han ändå, tack vare sin mormor!
/Kornélia.